Kleding Kunst Juwelen & Accessoires Make-up & Beauty Kouter
In de kijker
Laat ons je contactgegevens na en wij brengen je geregeld op de hoogte via onze Nieuwsbrief
nieuwsbrief archief
Site Search


  
Johan Hespeel & Kaat Tilley, 13/11/03 - 31/12/03
Datum: 8 November 2003

Johan Hespeel

De werken worden opgetrokken door paneel waarover ofwel jute ofwel doek gespannen en verlijmd wordt. Op het doek of jute worden de werken opgebouwd met verschillende lagen materie. Materie die aangemaakt wordt met vooral cementen, aangevuld met gips, soms pigmentpoeders, lijm en zand. Iedere laag wordt op een eigen manier aangebracht met ofwel truweel, spatels, borstels en handen. In vele gevallen worden de lagen weer deels afgekrabd of uitgewreven. De materie leent er zich toe om een eigenheid aan structuur weer te geven die voortvloeit uit een verscheidenheid van bewerkingen; net als een huid die door de loop der jaren gelooid wordt door de omstandigheden waar hij aan onderhevig was. De opbouw van de specie wordt veelal doorbroken met vormen en voorwerpen (vooral uit metaal) die een eigen levensloop hebben doorstaan.



Inhoudelijk is mijn werk een abstractie van vlakken die een zekere correlatie met elkaar zoeken. Vlakken en geometrische vormen worden op het paneel bewerkt tot een landschap dat tekenen van afwezigheid vertoont. De leegte in de vlakken, meestal doorbroken of verstoord door voorwerpen, mag niet inboeten aan soberheid. Veelal terugkerende vorm in de vlakken is de cirkel, die al dan niet gesloten is of soms enkel de suggestie tot een cirkel symboliseert. De cirkel als symbool van oneindigheid, een steeds terugkeren naar zowel begin als eindpunt om zo de cyclus te voltooien en deze opnieuw te laten starten, een leven op zich. De cirkel die eveneens vicieus kan zijn, een raderwerk waar je niet meer uit geraakt, een geestestoestand waar je als mens gevangen zit, niet zozeer als ziekte maar veelal als dagelijkse sleur. Dikwijls is het een gevecht om die cirkel op de meest onmogelijke manieren te doorbreken. Dit gevecht is een symboliek die in veel van de werken terug te vinden is.
Johan Hespeel

Poetry

Kaat Tilley

Bij de opbouw van deze ontwerpen zijn we uitgegaan van een basis in koper.
Rond een centrale koperen buisje - dat de electrische bedrading omvat - wordt via een zelfontworpen loopbatterij 17 koperen draden, vanuit een bobijnkast, geleid en gewikkeld rond deze centrale buis.
Door manueel de glijlader van de draaibank te verschuiven en op onregelmatige tijden te stoppen, krijgen we koperstrengen met verschillende uiterlijkheden.
Na het draaiproces wordt elke streng met een gasbrander behandeld. Afhankelijk van het aantal seconden waarmee men de strengen in de vlammen houdt, krijgen deze verschillende kleuren, gaande van rood koper naar goud - donkergoud- dieprood- blauw tot grijszwart.

Na de electrificatie wordt de lanp "in vorm" geplooid.
Gezien dit gebeurt met de inspiratie van het moment zelf, zal geen enkele lamp hetzelfde zijn. De glazen kapjes worden mondgeblazen in Murano (Italië - Venetië) en via ambachtelijke handelingen in vorm geknipt en getrokken. Dan worden deze nog gloeiende glazen bewerkt, hetzij met zand, bladgoud, zilverblad. Ook hier zorgt de ambachtelijkheid voor een veelvoud aan verscheidenheid, wat de creaties uniek maken. Deze mondgeblazen kapjes symboliseren een reproductie van een rokje.

Veel kijkgenot.
Luster

Staanlamp